torsdag 23. juli 2009

Hvordan sy en formsydd bleie vha overlock

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle lage en tutorial på hvordan jeg syr formsydde tøybleier. Jeg fikk tatt bilder for noen måneder siden, men har ikke fått skrevet ett innlegg om det før nå.

1. Lag et mønster. Jeg har som regel tatt utgangspunkt i en formsydd bleie som passer fint, i vårt tilfelle Sandy’s i S til lillebror eller Muksut i L/XL til storesøster. Ottobre har også et gratismønster en kan bruke.

2. Bestem hvilke stoffer du vil sy dem av og om du vil ha en ekstra booster i bleia eller ikke. Jeg har sydd en del med ekstra booster og det gjør jo at bleien holder lengre, men den tørker også senere. Et godt alternativ er å sy en booster/innlegg som en legger inni bleia, men ikke syr fast. Jeg har sydd bleiene av et eksternt lag av bomulls- eller bambus interlock eller bomullsjersey med stilig print. Mellomlaget er av bambusfrotte og laget innerst mot huden er av deilig myk babusvelour. Jeg har også sydd en ekstra booster av to lag bambusfrotte inni bleia.

3. Start med å sy boosteren. Den skal være litt kortere og litt smalere enn bleia. Overlock/sikksakk rundt boosteren. Da jeg har brukt ett lite håndkle som booster har jeg bare overlocket rundt tre av sidene.

Lagebleier_1

4. Nål boosteren fast på mellomlaget ditt (bambusfrotte) og sy den fast.

Lagebleier_3 Lagebleier_6

5. Klipp strikk og sy den fast på begge sider og bak til mellomlaget og det ytterste lagt samtidig. Jeg pleier å bruke 10 mm strikk. Syes fast med tre stegs sikksakk. Pass på å strekke strikken godt.

Lagebleier_8b

6. Fest knapper foran på bleia.

Lagebleier_9 Lagebleier_10

7. Legg det innerste laget oppå og overlock rundt.

Lagebleier_11

Da blir det seende slik ut:

Lagebleier_12  Lagebleier_13

8. Sy en søm rett innenfor der strikken går både bak og langs føttene.

Lagebleier_14 Lagebleier_15

9. Sett knapper i flappene på siden foran.

10. Og vips du er ferdig og har sydd en stilig bleie :).

Lagebleier_16

Det kan gjøres mange variasjoner på hvordan en syr disse bleiene og hva en syd de av, men denne fungerer fint for oss. Bleiene blir fine, veldig myke og sitter godt på :).

Lagebleier_19 Lagebleier_20

Denne hart vi sydd mange av!

Bleie_elefanter_1a Bleier_hjerter_1a

1 kommentar:

  1. Tusen takk for flott tutorial. Sydde min første bleie i kveld, og forsøkte å få til strikken, men det var ikke lett. Skal prøve igjen i morgen med tips fra deg. Nydelige bleier. Gleder meg til å ta fatt.

    SvarSlett